”Katatonialainen koira” elokuvassamme aika hidastuu, vääristyy ja mutkittelee. Sisäinen ja ulkoinen aika naksahtavat eri kierroksille, ja mustapukuinen mies kohtaa itsensä, tai ehkä kaksoisolentonsa. Tai ankaran tuomarinsa. Tai vapahtajansa. Maya Derenin kokeellisen elokuvan klassikko ”Meshes of the Afternoon” vuodelta 1943 on vaikuttanut voimakkaasti elokuvaamme. Kiinnostuneet voivat tutustua tähän klassikkoon vaikkapa tästä.

Jotta saisimme ajan vääristymän toteutettua visuaalisesti haluamallamme tavalla, konstruoimme elokuvaa varten kuvassa olevan neulanreikävideokameran. HIDAS-ryhmän Timo Jansson rakensi kameran. Kamerassa on camera obscura- laatikko, jossa heijastetaan neulanreiän kautta kartongille kuva. Laatikkoon kytketyllä kameralla otettiin pitkällä aikavalotuksella ajastimen ohjaamana sarja still-kuvia heijastetusta kuvasta. Kartongille kuvan heijastaminen antoi kuvalle sopivan orgaanis-analogisen taustan.

Lähes koko ”Katatonialainen koira” on kuvattu tällä neulanreikäkamerallamme, ja kuvaa ei ole digitaalisesti muokattu. Ainoa digitaalinen käsittely on still-kuvien sarjan peräkkäisten ruutujen liu’uttaminen osin päällekkäin videokuvan jatkuvuuden (ja utuisuuden) lisäämiseksi. Visuaalisesta vaikutelmasta tuli mielestämme hyvin mielenkiintoinen. Kuvasimme still-kuvat 4k resoluutiolla, joten elokuvan originaali on 4k-tasoinen.

Neulanreikäkamera on meille HIDAS-ryhmässä yksi uusi taiteellinen työkalu ajan tutkimiseen, ja mitä luultavimmin käytämme sitä jossakin tulevassakin projektissamme. Samalla kamera on meille tapa kytkeytyä analogisen kuvaamisen historiaan, olihan camera obscura yksi ensimmäisiä tapoja nähdä ja jäljentää maailmaa kameran linssin läpi.